Mag een politie agent namens de officier van justitie n strafbeschikking opleggen?

Twee dagen nadat de politie m'n wietplanten uit m'n tuin verwijderde,kreeg ik 'n brief v/h OM waarin staat dat de officier van justitie heeft vastgesteld dat ik mij heb schuldig gemaakt etc.
Toen ik vanochtend t nummer op de brief belde om de stukken op te vragen werd me verteld dat er nog geen proces verbaal binnen was..en dat ik die stukken schriftelijk moest opvragen..of dat ik eind volgende week maar 's terug moest bellen..
Maar hoe kan ik n brief v/h OM binnenkrijgen als die agent t PV nog niet heeft opgestuurd naar de officier?
En daarbij,mogen ze 't me op deze manier onmogenlijk maken 'verzet in te stellen?'
En wie heeft dan de hoogte van de boete bepaald,dat kan toch alleen de officier van justitie bepalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

"Een officier van justitie (afk. OvJ) is in Nederland een vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie (OM)"

De officier van justitie bepaalt of hij een zaak aan de rechter wil voorleggen of niet.
Als de officier beslist om geen vervolging in te stellen, kan iemand met een rechtstreeks belang bij de zaak (vaak is dit het slachtoffer) een gerechtelijke procedure aanspannen om alsnog vervolging af te dwingen, de zogenaamde artikel 12-procedure. (zie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_12_Sv-procedure)